1 ден от София

Стобските пирамиди – легендата за вкаменената сватба

Юлия Вукова
Написано от Юлия Вукова

Стобските пирамиди

Стобските пирамиди са популярно място за еднодневна екскурзия в близост до София. Както много пъти съм писала, обожавам да използвам всяка свободна минута за пътуване и обикаляне из интересните места в България. Днес ще ви представя последното местенце, до което се докоснах само преди седмица в началото на март.

Стобски пирамиди

Пролет пукна… а тъкмо бяхме сложили мартенички

Стобските пирамиди са природна забележителност, разположена в близост до село Стоб, в западния дял на планината Рила. Както сами знаете, Рила е една от най-величествените планини и всеки досег до нея ни пленява. Мен със сигурност! Освен това обожавам планинския туризъм и всяка дестинация в планината няма как да не се превърне в моя любима. Самите Стобски пирамиди са забележителни и много интересни, а разходката до тях отнема около час и половина, а като добавим и пътя с колата от София стават около 2 часа и половина.

Нека приключението започне сега…

Нека разкажа за самото пътуване и разходката до пирамидите. Организацията ни беше голяма и бяхме близо 20 човека, повечето запалени планинари. Тръгнахме от София  късно – към 11 часа, като идеята ни бе по-скоро разходка, отколкото преход и не бързахме особено много. Пристигнахме в село Стоб сравнително бързо, нали вече си имаме магистрали почти до всяка точка на България :P. Отне ни около час до центъра на селцето. Село Стоб се намира на 100 км от София.

Стобски пирамиди

Пътят до село Стоб. Стига се за около час.

Малко китно село, в центъра на което има паметник на загиналите във войните 1912-1913 и 1915-1918г. От там имахме още 5 минути с кола и пристигнахме на паркинга на малката екопътека до скалите. Разбира се, не бяхме проучили достатъчно добре маршрута и първоначално отидохме на “новата” част от пътеката, която се явява една алея от около 300 – 400 метра, като в края и има беседка от която се виждат пирамидите.

Гледката е красива, но далеч от това, което очаквахме. Оказа се, че това е пътката подходяща за хора със затруднения при придвижването и е само с гледка към пирамидите, но не стига до самите тях. Върнахме се обратно на паркинга и разпитахме на касата. Дамата любезно ни подсказа, че има друг подход, който води до върха и до самите пирамиди. В интерес на истината преди 10-на години съм идвала до Стобските пирамиди, но не си спомнях за маршрута по-който бях минала.

Площадът в село Стоб

Качихме се на колите отново и след по-малко от 5 минути бяхме там. Важно е да се отбележи, че пътят минава през селото и покрай няколко много красиви стари, изоставени къщи. За радост снимахме една от тях 🙂 Също много важно е да знаете, че входът (таксата) за Стобски пирамиди е един и важи и за двете пътеки. Ние платихме на първия вход и използвахме билетите и на следващия. Цената е доста символична. За възрастни е 2 лв., а за деца, студенти и пенсионери цената е 1 лев.

Разходка из село Стоб

Изоставена къща в село Стоб

Вторият паркинг, както ние го нарекохме, се оказа и подхода към върха и самите пирамиди. Няма как да го объркате, понеже точно до него е и църквата “Св. Прокопий”, която се споменава в известния Хрисовул на Цар Иван Шишман, дадена на Рилския манастир през 1378 г. Хрисовулът е много значима част от нашата история и дава информация за времето, в което е дарен, както и изключително ценни данни за християнската религия по нашите земи и историята ни изобщо. В този Хрисовул, Царят дарява манастира с феодална собственост, което не е практика за това време. През 14 век. цялата територия на България е собственост на царя и е било огромно признание да получиш феодална собственост над земя, като такава чест обикновено са имали манастири и църкви.

Църква " Св. Прокопий"

Църква ” Св. Прокопий”

Градът Стоби е известен в много средновековни български източници, като за него пишат и много хронисти. Данни за Стоби, както се е наричало преди селото има от преди IX век, като именно тогава градът достига своя разцвет. По време на войната с Византия градът е разрушен, но с възстановяването на Втората Българска Държава, съществуването му продължава. Константин Иречек също пише за селото, като той описва и видяното от него. Иречек твърди, че на хълм до селото се виждат останки от стара кула с прозорец. Местните я наричали Петровата кула, като това най-вероятно се свързва с Цар Петър. За съжаление писателят и приключенец не пише нищо повече за нея, поради факта, че местните жители му казват, чр качването до кулата е невъзможно, заради свлачище на земните маси.

По екопътеката към Стобските пирамиди

Паркирахме и се отправихме към пирамидите. Пътеката е лесна и няма как да се объркате. Обикновено има много хора, с които се разминавате, така че дори да срещнете проблеми с ориентацията няма как да се загубите 🙂

Стобски пирамиди

Малко информация никога не е излишна

Изкачването трае около 40 минути при леко темпо, а слизането е почти два пъти по-бързо. На върха на хълма ще се озовете точно над самите пирамиди, като те ще останат в краката ви. Гледката е много красива и панорамна, защото склоновете на Рила се виждат, накъдето и да погледнете. Ако трябва да съм честна последните стотина метра наистина са стръмни, особено в края. Но си заслужава. Снимайте, кадрите няма как да не сe получат.

Усмивки

Легендите за Стобските пирамиди говорят…

Разбира се, като всяка природна аномалия и забележителност, около историята на  пирамидите над село Стоб също стоят няколко легенди. Ще ви разкажа само 2 от тях, които ми се сториха най-интересни и които местните разказват най-често. И двете са свързани със сватбари, което залеждайки се в подредбата на самите пирамиди има логика 🙂

Пирамидите в село Стоб

Красота!

Първата, по-интересна  гласи, че едно време в селото имало двама много влюбени младеж и девойка. За тяхно нещастие майката на момичето не одобрявала своя бъдещ зет и не искала те да встъпват в брак. Когато младите обявили решението си да се оженят тя решила да не допуска това да се случи и отишла в местността, в която се намират сега пирамидите и проклела дъщеря си по време на сватбата, когато дойде момента булката да целуне свекъра и свекървата си всички сватбари да се вкаменят. Дошло време за сватбата и майката била единствената, която не отишла на нея, като се надявала проклятието и да се сбъдне. Дошъл моментът на целувката, заклинанието се сбъднало и така се образували прочутите Стобски пирамиди.

Ансамбъл от пирамиди

Другата легенда гласи, че над село Стоб имало друго село-Бозовая, но там нямали християнска черква за бракосъчетания и местните слизали до село Стоб, за да венчаят младите там. Когато веднъж сватбената процесия вървяла към Стоб, кумът не издържал пред неземната красота на младата булка и понечил да я целуне. В този момента всички сватбари се превърнали в каменни фигури и останали там вовеки. Този рид се вижда в североизточна посока, към изгрева на слънцето и наистина прилича на процесия, естествено ако преди това си чул за легендата :)))))

Красива гледка от село Стоб

Необятна гледка от върха

Разходката до Стобските пирамиди е изключително разтоварваща и зареждаща, а гледките прекрасни. Все пак сме в България 🙂

Map not available!
  • Локация
  • Инфраструктура
  • Цена
  • Достъпност/Трудност

Резюме

Стобските пирамиди са страхотна идея за еднодневна разходка от София през уикенда. Мястото се намира на по-малко от час път и се стига лесно до него.

Sending
User Review
5 (3 votes)

4 коментара

• Все се каня да отида там и все не отивам… Много е красиво, започвам да планирам следващата разходка 🙂

• Interesting legend so sad hope it’s not like that. Last year we visited Melnik with similar pyramids absolutely beautiful city with lot’s of history and nice people. My family and kids like it so much, we had the best time and best food in the restaurants. Next time we go to Bulgaria will be visiting Melnik again and will go to Stob.