По света Ревю

Знаем ли кога и как да търсим правата си при проблемни полети?

Aeroisk
Юлия Вукова
Написано от Юлия Вукова

Всеки човек, който използва въздушен транспорт е хубаво и полезно да знае своите права. Като членове на Европейския съюз ние имаме гарантирани права, в случая, свързани със самолетни полети. Много малко хора обаче са запознати и са наясно кога и при какви условия имат право да поискат обещетение за закъснял полет, отменен полет, отказан до борда достъп.

Много обичам да пиша статии, с които дори и малко имам възможност да внеса яснота по въпроси, които дори на мен до скоро са били неясни. Вярвам, че поведението ни на активни и знаещи потребители е ключът към подобряване на качеството на стоките и услугите, които получаваме и използваме.  За да напиша тази статия използвах материали от сайта на компанията Аероиск, като и се и позовах на извадки от текста на Регламента на европейския парламент и на съвета на Европа за обещетение на пътници при отказан достъп на борда, отмяна или голямо закъснение на полети.

Правата на пътуващите със самолет в ЕС се прилагат:

Ако полетът Ви е в рамките на Европейски съюз и се изпълнява от лицензирана авиокомпания от ЕС или от страна извън ЕС

Ако Вашият полет пристига в ЕС с полет от страна извън ЕС и се изпълнява от авиокомпания, регистрирана в  ЕС.

Ако Вашият полет заминава от страна от ЕС за страна извън ЕС и без значение националността на правозвача.

Ако не сте обещетени за свързани с полет проблеми при това пътуване съгласно действащото законодателство на страна извън ЕС.

 Знаете ли: ЕС означава 28-те страни от ЕС, включително Гваделупа, Френска Гвиана, Мартиника, Реюнион, Майот, Сен-Мартен, Азорските острови, Мадейра и Канарските острови, както и Исландия, Норвегия и Швейцария В ЕС не влизат Фарьорските острови, остров Ман и Aнгло-нормандските острови.

 

Съгласно европейското законодателство, всеки пътник има право на парично обезщетение при:

  • Обещетение за закъснял полет

Ако полетът закъснее повече от 3 часа, спрямо първоначално обявения час на пристигане, авиокомпанията дължи парично обезщетение за причиненото ви неудобство. Правата се гарантират  в Регламент 261/2004.

Хубаво е да знаете, че авиокомпаниите НЕ дължат обещетение при закъснения, вследствие на лошо време, стачка на авиоработници, терористични атаки.

  • Обещетение при отменен полет

Според европейското законодателство всеки пътник има право на обещетение в случай, че авиокомпанията е отменила полет и е бил уведомен за това в рамките на по-малко от 14 дни реди датата на полета. Ако полетът е насрочен за време по-рано от първоначалното обявено, това също се счита за отменен полет.

При следните случаи авиокомпаниите НЕ дължат обещетение: при много лошо време, стачка на авиоработници или терористичен акт. Бъдете внимателни, тъй като често срещано събитие е авиокомпаниите да подменят реалната причина за отменен полет с някоя от гореизброените, за да се освободят от обещетения към всички свои пътници.

  • Отказан достъп до борда на самолета

Ако не сте закъснели и сте се явили навреме на изхода за качване на борда (гейта) и екипажът ви откаже достъп до борда на самолета, имате право на обезщетение от авиокомпанията.

 Важно: Пазете своята бордна карта и изискайте от авиокомпанията документ за отказаният достъп.

Ако доброволно се откажете от мястото си. В някои случаи авиокомпаниите предлагат ваучери, точки или пари на пътниците, желаещи доброволно да се откажат от мястото си и да летят с по-късен полет. При такива случаи на “доброволно отказване от място” в ползва на друг пътник, няма да имате право на парично обезщетение за отказан достъп до борда на самолета.

При следните случаи авиокомпаниите НЕ дължат обещетение: при много лошо време, стачка на авиоработници или терористичен акт.

Пътниците, на които е отказан достъп на борда, поради това, че пътуват с невалиден паспорт или без виза (ако тя e изискуема), нямат право на парично обезщетение за отказан достъп до борда на самолета.

  • Пропусната връзка

Ако имате няколко поредни свързани полета, част от една обща резервация и поради закъснение, отмяна или отказан достъп на борда пропуснете следващия си полет, имате право на обезщетение, в случай че достигнете крайната си дестинация с повече от три часа закъснение.

Съгласно Регламента, който споделих по-горе, определящ правата на самолетните пътници, в случай на пропусната връзка поради проблем с някой от полетите в резервацията, причинен от лошо време, терористичен акт или стачка, обезщетение не се дължи.

При всеки един от изброените случаи, когато авиокомпания нарушава правата на пътниците, то тя се ангажира със следните компенсации:
Храна и напитки, съответстващи на времето на престоя; Телефонни обаждания, телекс или факс съобщения, или електронни съобщения; Безплатно настаняване в хотел и превоз между летището и хотела, ако заместващия полет излита на следващ ден.

Проектът Аероиск е стартиран през 2015 години от млади, амбициозни и образовани хора с юридическо и икономическо образование и опит в авиационния сектор. Те се занимават професионално със защита правата на  самолетните пътници при проблемни полети( отменени или закъснели над 3 часа полети, пропуснати връзки, отказан достъп до борда, както и неправомерно настаняване в по-ниска от резервираната класа).

Важно: Клиентите на Aeroisk.bg заплащат за техните услуги само и единствено след успешно получено обезщетение. Ако не бъде договорено обещетение и не се стигне до получаване на дължимата сума, то клиентите не заплащат никакви такси и комисионни на Аероиск.

 

 

Аз съм Автора

Юлия Вукова

Юлия Вукова

Здравейте, аз съм Юлия и това е моят блог за туризъм и пътешествия. Обичам да пътувам във всяка свободна минутка и да споделям с вас любимите си места.

1 Коментар

Остави коментар

В момента потребител разглежда: