Всеки човек, който използва въздушен транспорт е хубаво и полезно да знае своите права. Като членове на Европейския съюз ние имаме гарантирани права, в случая, свързани със самолетни полети. Много малко хора обаче са запознати и са наясно кога и при какви условия имат право да поискат обещетение за закъснял полет, отменен полет, отказан до борда достъп.
Много обичам да пиша статии, с които дори и малко имам възможност да внеса яснота по въпроси, които дори на мен до скоро са били неясни. Вярвам, че поведението ни на активни и знаещи потребители е ключът към подобряване на качеството на стоките и услугите, които получаваме и използваме. За да напиша тази статия използвах материали от сайта на компанията Аероиск, като и се и позовах на извадки от текста на Регламента на европейския парламент и на съвета на Европа за обещетение на пътници при отказан достъп на борда, отмяна или голямо закъснение на полети.
Правата на пътуващите със самолет в ЕС се прилагат:
Ако полетът Ви е в рамките на Европейски съюз и се изпълнява от лицензирана авиокомпания от ЕС или от страна извън ЕС
Ако Вашият полет пристига в ЕС с полет от страна извън ЕС и се изпълнява от авиокомпания, регистрирана в ЕС.
Ако Вашият полет заминава от страна от ЕС за страна извън ЕС и без значение националността на правозвача.
Ако не сте обещетени за свързани с полет проблеми при това пътуване съгласно действащото законодателство на страна извън ЕС.
Съгласно европейското законодателство, всеки пътник има право на парично обезщетение при:
-
Обещетение за закъснял полет
Ако полетът закъснее повече от 3 часа, спрямо първоначално обявения час на пристигане, авиокомпанията дължи парично обезщетение за причиненото ви неудобство. Правата се гарантират в Регламент 261/2004.
Хубаво е да знаете, че авиокомпаниите НЕ дължат обещетение при закъснения, вследствие на лошо време, стачка на авиоработници, терористични атаки.
-
Обещетение при отменен полет
Според европейското законодателство всеки пътник има право на обещетение в случай, че авиокомпанията е отменила полет и е бил уведомен за това в рамките на по-малко от 14 дни реди датата на полета. Ако полетът е насрочен за време по-рано от първоначалното обявено, това също се счита за отменен полет.
При следните случаи авиокомпаниите НЕ дължат обещетение: при много лошо време, стачка на авиоработници или терористичен акт. Бъдете внимателни, тъй като често срещано събитие е авиокомпаниите да подменят реалната причина за отменен полет с някоя от гореизброените, за да се освободят от обещетения към всички свои пътници.
-
Отказан достъп до борда на самолета
Ако не сте закъснели и сте се явили навреме на изхода за качване на борда (гейта) и екипажът ви откаже достъп до борда на самолета, имате право на обезщетение от авиокомпанията.
Ако доброволно се откажете от мястото си. В някои случаи авиокомпаниите предлагат ваучери, точки или пари на пътниците, желаещи доброволно да се откажат от мястото си и да летят с по-късен полет. При такива случаи на “доброволно отказване от място” в ползва на друг пътник, няма да имате право на парично обезщетение за отказан достъп до борда на самолета. При следните случаи авиокомпаниите НЕ дължат обещетение: при много лошо време, стачка на авиоработници или терористичен акт. Пътниците, на които е отказан достъп на борда, поради това, че пътуват с невалиден паспорт или без виза (ако тя e изискуема), нямат право на парично обезщетение за отказан достъп до борда на самолета. Ако имате няколко поредни свързани полета, част от една обща резервация и поради закъснение, отмяна или отказан достъп на борда пропуснете следващия си полет, имате право на обезщетение, в случай че достигнете крайната си дестинация с повече от три часа закъснение. Съгласно Регламента, който споделих по-горе, определящ правата на самолетните пътници, в случай на пропусната връзка поради проблем с някой от полетите в резервацията, причинен от лошо време, терористичен акт или стачка, обезщетение не се дължи. Проектът Аероиск е стартиран през 2015 години от млади, амбициозни и образовани хора с юридическо и икономическо образование и опит в авиационния сектор. Те се занимават професионално със защита правата на самолетните пътници при проблемни полети( отменени или закъснели над 3 часа полети, пропуснати връзки, отказан достъп до борда, както и неправомерно настаняване в по-ниска от резервираната класа).
Пропусната връзка
Много полезна информация!